Om oss

Vi hanterar era kommunikationsprojekt hela vägen –
från rådgivning och planering till produktion och distribution.

Marknadsavdelningen

Syskon och kreativa problemlösare med bred kompetens – vi har mycket gemensamt, men på några viktiga punkter skiljer vi oss åt och kompletterar varandra. Victoria är den sociala och strukturerade projektledaren, medan Michael är den teknikintresserade och begåvade mångsysslaren. Tillsammans har vi över 40 års erfarenhet av branschen.

Marknadsavdelningen AB startades 2013 och ägs och drivs av Victoria Garney.

Vilken är skillnaden mellan en marknadsavdelning och en reklambyrå?
En mindre marknadsavdelning har ofta en bred kompetens, en multikompetens, hos en och samma person. Det betyder att den personen exempelvis kan göra allt ifrån att layouta en annons, göra en aktivitetsplan och uppdatera en hemsida.

På en reklambyrå hittar du specialistkompetenser som exempelvis copywriters, grafiska formgivare och strateger. Skillnaden är alltså att en marknadsavdelning jobbar på företaget och en person sköter allt kommunikationsarbete, medan en reklambyrå finns till hands när det krävs flera resurser eller specialistkompetens inom ett visst område.

Arbetssätt

  1. Vi bokar ett möte och går igenom ditt behov.
  2. Du väljer vilket typ av samarbete som passar dig bäst (”då och då”, ”projekt” eller ”avtal marknadsavdelning”).
  3. Vi kommer överens, schemalägger tiden och gör jobbet!

Prissättning

Vill du ha hjälp då och då, eller har du ett specifikt projekt du vill ha hjälp med? Eller ska vi bli din marknadsavdelning under en förutbestämd tidsperiod? Välj mellan följande:

  • Då och då: Löpande timdebitering
  • Enstaka projekt: Fast pris
  • Avtal Marknadsavdelning: Fast pris med garanterad tid för just er över en viss tidsperiod.

Victoria Garney

Marknadskommunikatör, Projektledare

Färg, form och utmaningar har alltid fått Victoria att gå igång, det var rätt givet att hon direkt efter gymnasiet sökte sig till Resurs reklambyrå i Luleå. Där jobbade hon som produktionsassistent tills hon som 23-åring valde att flytta till Stockholm för att plugga. Det naturliga valet blev bland annat ”Grafisk formgivning och Illustration” på Berghs School of Communication. Efter det följde jobb som produktionsassistent på produktionsbolaget Kanon-TV och ytterligare några kurser, i bland annat mediekommunikation, Photoshop och Illustrator. Efter ett jobb som marknadsassistent på tidredovisningsföretaget Tidomat gick hon vidare till tidnings- och bokförlaget AR Media där hon jobbade som projektledare med ansvar för företagets olika projekt, både på hemma- och exportmarknaden.

Sju år i Stockholm följdes av en flytt till Frankrike, där hon i sitt eget företag Discover Provence erbjöd tjänster i form av organiserade företagsresor. Efter bara ett år fick hon anställning som marknads- och försäljningsansvarig på en av regionens största vingårdar, Chateau Vignelaure. Från Vignelaure har hon sju års erfarenhet av sälj- och marknadsföringskampanjer. På vingården ansvarade Victoria för samtligt marknadsföringsmaterial inom hela produktionskedjan, samt profileringen av vingården.

När Victoria återvände hem till Luleå 2008 började hon jobba som marknadskommunikatör på Luleå Energi. Hennes ansvar var att samordna all kommunikation, både internt och externt. Efter fem lärorika och intressanta år på Luleå Energi blev hon nyfiken på att starta något nytt och resultatet blev: Marknadsavdelningen.
 

Victorias styrkor:

  • 25 års erfarenhet av branschen
  • Driven och engagerad
  • Strukturerad kreatör
  • Social och allt som oftast på bra humör
  • Affärsdriven, ärlig och rättvis
  • Har en känsla för vad folk vill ha/behöver
  • Älskar projekt och utmaningar

Michael Hansson

Kreativ webbutvecklare med formkänsla

Hur funkar det – på riktigt? Micke var 14 år när han fick sin första dator och det tog inte lång tid förrän han köpte en tjock bok om programmering. Han ville ju lära sig hur allt funkade! Han testade sig fram på PC ´n i pojkrummet och på raster och luncher smet han in i skolans datasal för att göra hemsidor till sig själv.

Som 19-åring flyttade Micke till Stockholm där han fick sitt första jobb som webmaster (ja, det kallades så på den tiden) på bok- och tidningsförlaget AR Media. Efter några år bytte han jobb och blev webbprogrammerare på Prosit Communication. Det sista jobbet under hans femåriga Stockholmsvistelse var som webbdesigner på Dallas reklambyrå.

Sedan lockade London. Där jobbade han som print- och webbdesigner på hostingföretaget Hostway i drygt sju år.

2008 kom Micke tillbaka till Luleå och fick då anställning som webdirector på Formsmedjan i Boden. Efter några år startade han eget och jobbade som frilans med både fotografi och webbutveckling.

Micke har jobbat på Marknadsavdelningen sedan augusti 2014.
 

Mickes styrkor:

  • 17 års erfarenhet av branschen
  • Formkänsla och teknikkänsla (udda kombo!)
  • Bra på att komma med idéer och hitta nya lösningar
  • Gedigen kunskap om användarbeteenden
  • Följer digitala trender
  • Programspråk: HTML, CSS, JavaScript, PHP, Ruby On Rails, Objective-C, Swift
  • Pedagogisk, lojal och serviceminded